Biuro – rezerwacje toru: 604 640 023

Get Adobe Flash player

Historia kołem się toczy


KARTING, sport motorowy rozgrywany na małych wyścigowych samochodach bez nadwozia, tzw. Kartach. Pierwszy kart napędzany silnikiem skonstruował w 1956 r. Amerykanin A. Ingels. Pierwszego polskiego karta skonstruowali w 1960 r. bracia R. i A. Popko z Częstochowy.

CO TO JEST KART

Kart - jest pojazdem naziemnym z nadwoziem lub bez, z czterema kołami nie ustawionymi w linii i stale stykającymi się z nawierzchnią, z których dwa zapewniają kierowanie, a dwa pozostałe napęd. Zasadnicza cześć podwozia jest ramą spawaną z rur wykonanych ze stali magnetycznej. Ściśle określone są wymiary karta, jego długość całkowita, maksymalna szerokość, rozstaw osi i rozstaw kół, musi wynosić 2/3 rozstawu osi. Kart musi mieć zderzaki- przedni, tylni i boczne, a podłoga musi być wykonana ze sztywnego materiału i obramowana krawędzią zabezpieczającą przed ześlizgnięciem nóg kierowcy z podłogi. Siedzenie musi skutecznie unieruchamiać kierowcę, a osłona łańcucha wykluczać możliwość obrażeń kierowcy. Kart nie może mieć żadnego zawieszenia kół i jedynym sposobem resorowania jest uginanie się opon: ogumienie o średnicy 4-6 cali ma gładki bieżnik jedynie gdy nawierzchnia jest mokra stosowane jest ogumienie z naciętym bieżnikiem. Hamulce muszą działać co najmniej na dwa koła, ale w kartach osiągających większe prędkości obowiązkowe są hamulce hydrauliczne działające na cztery koła. Początkowo karty nie były wyposażone w żaden rodzaj nadwozia, ale obecnie stosuje się osłony przednie, osłony boczne oraz osłony kolumny kierownicy z numerem startowym. Zasadnicze różnice w sprzęcie kartingowym dotyczą rodzaju stosowania napędu. W zawodach stosuje się wyłącznie silniki dwusuwowe.

 


 


TROCHĘ HISTORII

Powstanie kartingu to zasługa pilotów amerykańskich, którzy w czasie drugiej wojny światowej skracali czas oczekiwania na loty bojowe, ścigając się po gładkich betonowych nawierzchniach lotnisk i hangarów na własnoręcznie zbudowanych wózkach na małych kółeczkach. Wózek to po amerykańsku kart, a więc 'Go-kart' czyli tocz się wózku.


Była to naturalnie zabawa, ale w 1956 roku Art. Ingels - mechanik w firmie Kurtis Craft Comp. Zbudował pierwszego karta napędzanego silnikiem kosiarki do trawy West Bend o mocy 1,85 kW i hamowanego hamulcem ręcznym. Ten pojazd zaprezentowany podczas wyścigów samochodowych w Pomona od razu podbił amerykańską publiczność, szczególnie tą młodzieżową. Duffy Livingstone założył pierwszą wytwórnie pojazdów na małych kółeczkach i nie mógł nadążyć z realizacją zamówień, których było dziesiątki tysięcy.


W 1958 roku pierwsze karty trafiły z Ameryki do Wlk. Brytani.


Pierwsze polskie karty zbudowano w 1960 roku. Źródłem ich napędu były dwusuwowe silniki rozmaitych marek o pojemnościach skokowych od 50 do 200ccm. Po pokazowym wyścigu we Wrocławiu pierwsze zawody kartingowego w Polsce odbyły się 22 lipca 1960 roku na bieżni stadionu sportowego w Częstochowie, a zawodnicy walczyli o Puchar Przechodni Redakcji tygodnika 'MOTOR'; jego pierwszym zdobywcą był Z. Pietkiewicz z Gdyni. Kolejne zawody rozegrano w Gdyni oraz na Placu Defilad w Warszawie.

W 1962r. w Międzynarodowej Federacji Samochodowej FIA powołano Międzynarodową Komisję Kartingową CIK, która opracowała obowiązujące na świecie regulaminy (w 1997 roku została przekształcona w Światową Federację Kartingową FMK, w 2000 r. powrócono do nazwy CIK-FIA i rzesza obecnie przeszło 75 krajów).


Chociaż karting jest dyscypliną sportową jednak trzeba też o nim mówić jako o metodzie wychowawczej młodzieży. Aby startować w zawodach wystarczy mieć zaledwie 10 lat, a przecież treningi można zaczynać już znacznie wcześniej. Kart ze względu na swoją prostotę budowy może być obsługiwany, naprawiany czy też konstruowany przez najmłodszych i jest to kapitalna zaleta tej dyscypliny sportów motorowych uprawianej na pojazdach z czterema kołami. Karting zawsze postrzegano jako sport młodzieżowy, stanowiący doskonałe przygotowanie młodych ludzi do życia w zmotoryzowanym społeczeństwie, a jednocześnie kuźnią kadr dla wielu dyscyplin sportu motorowego jak wyścigi, rajdy itd.


Już od 1968 roku karting w Polsce trafił do szkół. W 1975 roku karting został uznany przez ówczesne Ministerstwo Oświaty i Wychowania jako jedna z metod politechnicznego wychowania młodzieży i zalecony do popularyzowania w szkołach w ramach zajęć pozalekcyjnych; w tym samym czasie Polski Związek Motorowy zawarł porozumienie w sprawie rozwoju kartingu ze Szkolnym Związkiem Sportowym i Związkiem Harcerstwa Polskiego. Zakupiono 150 kartów przeznaczonych dla szkół. W 1975 roku powstała samodzielna Główna Komisja Sportu Kartingowego ZG PZM, która zarządza tą samodzielną dyscypliną w naszym kraju.

 

GALERIA FOTOGRAFII MAĆKA FLEGELA

Share

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Podstawa prawna

Przyjęcie procedury pozyskiwania zgody na stosowanie  cookies wynika z przepisów znowelizowanej ustawy Prawa Telekomunikacyjnego, która wchodzi w życie 22 marca 2013 roku. Nowelizacja ta bazuje na ogólnych wytycznych Parlamentu Europejskiego, jednak poszczególne kraje Unii Europejskiej samodzielnie wypracowują przepisy szczegółowe. Podobna nowelizacja, jaka ma miejsce teraz w Polsce, nastąpiła już w innych krajach europejskich, jak Wielka Brytania czy Francja.

Najważniejszą zmianą w Prawie Telekomunikacyjnym zarówno z punktu widzenia użytkowników sieci, jak i przedsiębiorców z branży internetowej, jest art. 173 dotyczący  cookies („ciasteczek”). Celem tej zmiany jest zwiększenie świadomości internautów na temat stosowanych technologii gwarantujących dostarczanie treści lepiej dostosowane do ich preferencji i zainteresowań. Obowiązująca od 22 marca procedura zakłada potrzebę uzyskania przez właścicieli serwisów internetowych zgody internautów na przechowywanie i stosowanie cookies. Zgoda ta może być wyrażona poprzez ustawienia przeglądarki bądź aplikacji, w takiej sytuacji serwisy internetowe muszą uprzednio poinformować internautów o stosowaniu  cookies.

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska w trosce o sprawny przebieg wdrożenia nowych przepisów oraz dbając o edukację internautów przygotował zestaw wytycznych dla serwisów pomagających im w wywiązaniu się z nowych obowiązków, a do internautów stworzył stronę www.wszystkoociasteczkach.pl, która pełniej tłumaczy mechanizmy związane z cookies.

Z pełnym brzmieniem znowelizowanej ustawy Prawa Telekomunikacyjnego można się zapoznać na stronie: http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2012/1445

cennik

 

Zapraszamy

ul. Kochanowskiego 30
-były teren ZAKŁADÓW MECHANICZNYCH
GPS: 50 0' 27" N, 20 57' 20" E

tel. +48 604 640 023

Godziny otwarcia:

poniedziałek - piątek
15:00 - 22:00

sobota - niedzela
11:00 - 23:00

Rekordy toru

Klasa MINI - 4,5 KM
1. Maciej Gładysz - 34,80
2. Piotr Protasiewicz - 35,20
3. Izabela Bułka - 35,95
4. Bartosz Grzywacz - 36,20
5. Iwo Postawa - 36,43

 

Klasa SZKOLNO-MŁODZIEŻOWA - 6,5 KM
1. Jakub Oracz - 34,31
2. Erik Neidhardt - 35,30
3. Tomasz Górski - 35,33
4. Kacper Kajmowicz - 35,35
5. Michał Zając - 35,49

Klasa OPEN - 9 KM
1. Erik Neidhardt - 33,22
2. Adrian Dziurdzia - 33,34
3. Jakub Oracz - 33,37
4. Kacper Kajmowicz - 34,24
5. Jan Dziedzic - 34,24

Ostatnie galerie

SWS-tor baner official track

logo PROkarting logo poziom

 karting-www-amo

logoPolskiKarting

logoRallyandRace

 

stat4u

Patronaty akcji "Przez zabawę do bezpieczeństwa"

02 logo kolor pion M rgbleliwka logopowiat logo-pzm logomord logo nowe straż logo psp logo Województwo Małopolskie MSiT LOGO logo minister edukacjikrbrd-logo-1

DMC Firewall is a Joomla Security extension!