Biuro – rezerwacje toru: 604 640 023

Get Adobe Flash player

Lekcja 1: Jazda optymalnym torem jazdy

Podczas jazdy bardzo przydatną umiejętnością jest szybkie i bezpieczne pokonywanie zakrętów bez zrywania przyczepności. Ale zacznijmy od podstaw - Każdy zakręt składa się z trzech części. Nazywamy je: wejście w zakręt, szczyt zakrętu i wyjście z zakrętu. Wejście to miejsce, w którym zaczynamy skręcać kierownicą. Szczyt to wewnętrzna część zakrętu w miejscu gdzie zakręt przestaje się zacieśniać i zaczyna się otwierać. Wyjście z zakrętu to po prostu miejsce, w którym pojazd jedzie już prosto.



Z jaką prędkością da się wejść w zakręt?

W szybkiej jeździe sportowej liczy się jak najwyższa prędkość na wyjściu z zakrętu lub jak najwyższa prędkość na wyjściu z ostatniego zakrętu w serii zakrętów. Prędkość wejścia w zakręt oraz prędkość z jaką pokonujemy środek zakrętu powinny być niższe niż prędkość wyjścia z zakrętu - prędkość na prostej za zakrętem.

O prędkości na wyjściu z zakrętu decyduje linia, po której poruszamy się w zakręcie czyli tor jazdy. Zasadniczo, najszybszy tor jazdy to taki, który łagodzi zakręt, czyli zmniejsza jego kąt. A ponieważ pojazd jest w stanie poruszać się po szerokim łuku z dużo większą szybkością niż po ciasnym, najkrótsza droga pokonania zakrętu rzadko kiedy bywa najszybsza.

Obrazek poniżej to: 90-o stopniowy zakręt w prawo - Przerywana linia przedstawia geometryczną linię pokrywającą się z zakrętem. Linia ciągła, przedstawia wyścigowy tor jazdy dążący do wyprostowania zakrętu.




W miarę szybkiej jazdy pozostaje zatem jazda optymalnym torem jazdy.

 

W uproszczeniu, technika pokonywania zakrętów gokartem sprowadza się do:


 

  • wchodzenia w zakręty od zewnętrznej, dojeżdżania do szczytu zakrętu, a następnie ponownego powrotu do zewnętrznej zakrętu;
  • wykorzystywania każdego dostępnego centymetra toru;
  • pokonywania serii zakrętów tak, aby mięć jak najwyższą prędkość na wyjściu z ostatniego zakrętu w serii, co w praktyce oznacza, że w pierwszy zakręt w serii lepiej wjechać raczej wolniej, niż raczej szybciej;
  • prostowania zakrętów w maksymalnym stopniu - czasami istnieje możliwość pokonania szykany lub następujących po sobie zakrętów przejeżdżając po prostu przez ich środek niemalże w linii prostej.
  • unikania poślizgu - jeśli wydaje ci się, że jedziesz idealnym torem jazdy, a gokart mimo wszystko uślizguje się spróbuj pokonać zakręt trochę szerzej - łagodniejszym łukiem; lepiej nadrobić nieco drogi, ale wyjechać z zakrętu z większą prędkością.

opracował: Rafał Kiwior

 

Share

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii.

Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Czytaj więcej…

Zrozumiałem

Podstawa prawna

Przyjęcie procedury pozyskiwania zgody na stosowanie  cookies wynika z przepisów znowelizowanej ustawy Prawa Telekomunikacyjnego, która wchodzi w życie 22 marca 2013 roku. Nowelizacja ta bazuje na ogólnych wytycznych Parlamentu Europejskiego, jednak poszczególne kraje Unii Europejskiej samodzielnie wypracowują przepisy szczegółowe. Podobna nowelizacja, jaka ma miejsce teraz w Polsce, nastąpiła już w innych krajach europejskich, jak Wielka Brytania czy Francja.

Najważniejszą zmianą w Prawie Telekomunikacyjnym zarówno z punktu widzenia użytkowników sieci, jak i przedsiębiorców z branży internetowej, jest art. 173 dotyczący  cookies („ciasteczek”). Celem tej zmiany jest zwiększenie świadomości internautów na temat stosowanych technologii gwarantujących dostarczanie treści lepiej dostosowane do ich preferencji i zainteresowań. Obowiązująca od 22 marca procedura zakłada potrzebę uzyskania przez właścicieli serwisów internetowych zgody internautów na przechowywanie i stosowanie cookies. Zgoda ta może być wyrażona poprzez ustawienia przeglądarki bądź aplikacji, w takiej sytuacji serwisy internetowe muszą uprzednio poinformować internautów o stosowaniu  cookies.

Związek Pracodawców Branży Internetowej IAB Polska w trosce o sprawny przebieg wdrożenia nowych przepisów oraz dbając o edukację internautów przygotował zestaw wytycznych dla serwisów pomagających im w wywiązaniu się z nowych obowiązków, a do internautów stworzył stronę www.wszystkoociasteczkach.pl, która pełniej tłumaczy mechanizmy związane z cookies.

Z pełnym brzmieniem znowelizowanej ustawy Prawa Telekomunikacyjnego można się zapoznać na stronie: http://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2012/1445

cennik

 

Zapraszamy

ul. Kochanowskiego 30
-były teren ZAKŁADÓW MECHANICZNYCH
GPS: 50 0' 27" N, 20 57' 20" E

tel. +48 604 640 023

Godziny otwarcia:

poniedziałek - piątek
15:00 - 22:00

sobota - niedzela
11:00 - 23:00

Rekordy toru

Klasa MINI - 4,5 KM
1. Maciej Gładysz - 34,80
2. Piotr Protasiewicz - 35,20
3. Izabela Bułka - 35,95
4. Bartosz Grzywacz - 36,20
5. Iwo Postawa - 36,43

 

Klasa SZKOLNO-MŁODZIEŻOWA - 6,5 KM
1. Jakub Oracz - 34,31
2. Erik Neidhardt - 35,30
3. Tomasz Górski - 35,33
4. Kacper Kajmowicz - 35,35
5. Michał Zając - 35,49

Klasa OPEN - 9 KM
1. Erik Neidhardt - 33,22
2. Adrian Dziurdzia - 33,34
3. Jakub Oracz - 33,37
4. Kacper Kajmowicz - 34,24
5. Jan Dziedzic - 34,24

Ostatnie galerie

SWS-tor baner official track

logo PROkarting logo poziom

 karting-www-amo

logoPolskiKarting

logoRallyandRace

 

stat4u

Patronaty akcji "Przez zabawę do bezpieczeństwa"

02 logo kolor pion M rgbleliwka logopowiat logo-pzm logomord logo nowe straż logo psp logo Województwo Małopolskie MSiT LOGO logo minister edukacjikrbrd-logo-1

Our website is protected by DMC Firewall!